antara keseronokan dan hikmah disebalik pengembaraan

Pergi makan angin dah hampir seminggu berakhir. Kalau anda belum membaca catatan pengembaraan saya sebelum ini silalah scroll lagi kebawah. Saya sendiri merasa lebih tenang selepas rehlah ini lebih-lebih lagi setelah dihambat dengan final exam serta menyelesaikan segala urusan sebelum cuti semester termasuklah bersihkan rumah sewa.

Seronok

Memang percutian kali ini agak menyeronokkan lagi-lagi bila bercuti dengan kawan-kawan yang memang gila kepala otaknya..hehe. Tambah pula saya yang dah lama tak pergi bercuti.
Banyak dah tempat yang telah diterokai di pulau ni walaupun banyak lagi yang tak sempat pergi. Kalau 11 tahun lepas mandi kat tepi pantai je tapi kali ni sampai pergi Island Hopping.

Cuma dalam berseronok membuatkan saya berfikir akan kelemahan diri ini yang sering alpa untuk memikirkan segala keindahan alam yang telah diciptakanNya. Kita sering mengingati Allah bila masa susah sahaja. Tapi bila masalah berakhir kita jarang pula mengingatinya. Kalau ingat pun mungkin ingat untuk menunaikan solat sahaja. Kalaulah perintah solat itu tidak
diturunkan dahulu mungkin hubungan kita dengan Allah terputus terus.

Lupa dan alpa

Mungkin kerana tak ingat Allah manusia sanggup memusnahkan segala keindahan yang telah diciptakan olehNya untuk kita semua. Di sebalik keindahan Langkawi telah terdedah pemandangan yang tidak sepatutnya. Keindahan alam yang luas terbentang telah dirosakkan oleh tangan-tangan manusia sendiri. Di Tasik Dayang Bunting sahaja sudah dapat menggambarkan keadaan ini. Keadaan sekeliling tercemar dek sampah-sampah yang dibuang pelancong. Nak kata monyet di situ yang kotorkan tak juga sebab monyet bukan makan pakai polysterene!



Dikala bot yang kami naik membelah ombak, boleh pula terlanggar botol kaca. Orang buang makhluk halus gamaknya. Pukat nelayan pun boleh tersangkut di enjin bot. Mujur kipas enjin bot tak rosak. Kalau tak duduk di tengah laut la jawabnya.
Kalau keadaan seperti ini berterusan mungkin Langkawi bakal menjadi seperti Pantai Batu Feringgi satu hari nanti.

Mungkin kerana kita mempunyai kehidupan yang selesa menyebabkan kita mempunyai perasaan kurang menghargai. Esok lusa kalau sudah tercemar barulah hendak menuding jari.
Sama-samalah beringat bahawa kita hanya meminjam keindahan alam ini daripada generasi yang akan datang!

Hikmah kembara

rupa dayang bunting..

Pengembaraan yang singkat ini banyak menemukan saya dengan kebesaran tuhan. Contohnya bentuk gunung di Pulau Dayang Bunting. Jika diamati dengan teliti, kita dapat lihat bentuk posisi seorang ibu yang sedang sarat mengandung. Subhanallah. Mungkin ada yang berpendapat ia hanyalah secara kebetulan, tetapi ia tetap salah satu keajaiban yang diciptakanNya.

Pada pendapat saya berehlah di lokasi seperti ini juga sebagai salah satu cara kita untuk
mengingatiNya. Dengan melihat segala kebesaranNya menjadikan hati kita lebih tenang dan tenteram. Sebab itu jika kita perasan ramai yang menjadikan pulau peranginan bagi memenuhi matlamat ini termasuklah kami. Tengok keindahan alam memang komfem menyejukkan hati!


mabuk laut...

Masa mabuk laut ketika menaiki feri pulak mengingatkan saya akan ketabahan nelayan-nelayan yang terpaksa menharungi ombak yang ganas semata-mata untuk mencari rezeki sehingga berhari-hari lamanya. Kami yang baru dipukul ombak selama sejam setengah pun dah tak tahan, apatah lagi kalau berhari-hari. Pengsan terus agaknya. "Mereka dah biasa la macam tu". Yes, fine.. Tapi itulah harga yang harus dibayar oleh pakcik-pakcik nelayan tu untuk menyara keluarganya. Dengan melihat keadaan itu jugalah saya amat bersyukur dengan keadaan saya sekarang. Moga kesedaran ini akan berterusan sampai bila-bila.

Ya Allah, jadikanlah kami hambamu yang bersyukur..
Yang senantiasa mengingatimu walau dalam keadaan kami berdiri, duduk mahupun berbaring..
Kurniakanlah kami kenikmatan dan kemudahan yang seluas-luasnya tanpa kami melupakanMu walau sesaat...
Moga dengan kembara ini menjadikan kami sentiasa memuji kebesaranMu..



blog comments powered by Disqus

Copyright © 2009 - :: ana fitri :: - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template