Trip to Pulau Langkawi : Day One

Best! Tu yang dapat saya katakan percutian kami di Pulau Langkawi. Walaupun yang join trip ni hanya 7 orang kawan-kawan JPK tapi saya rasa happening dengan gelak ketawa mereka semua. Kalau selama ini kami hanya berkumpul untuk meeting atau menjayakan aktiviti, tapi kali ini kami berkumpul untuk melepaskan segala penat lelah sepanjang memegang entiti JPK KolejZamrud . Walaupun kami tahu bahawa sumbangan kami di kolej hanya sedikit. Tapi kami telah mencuba sehabis baik untuk memberikan komitmen dalam organisasi ini. Moga Allah menerima usaha kecil kami ini dan mengampunkan segala kesalahan kami sepanjang tempoh perkhidmatan kami untuk UiTM Penang.

Sehari selepas berakhirnya final exam kami pun bergerak ke Pulau Langkawi. Dah lama saya tak pergi ke pulau ini. Adela lebih kurang 12 tahun tak silap. Jadi bila ade orang dah ajak baik join sekali kan.hehe...Mungkin ada juga bloggers yang dah banyak kali pegi Langkawi sampai dah tak larat nak pegi tapi saya hanya menceritakan pengalaman saya sendiri yang dah lama tak pegi. Jadi aktifkanlah jari-jemarimu dengan skrol ke bawah untuk membaca catatan perjalanan ini.. sengihnampakgigi

16 November 2009 (Isnin)

rupa kanak-kanak riang dalam rapid..hehe

Kami bergerak dari UiTM Penang labih kurang jam 7.30 pagi untuk naik bas Rapid ke jeti Butterworth. Orang lain sibuk nak pegi kerja naik bas kami pula sibuk nak pegi bercuti. Takpe2 kate cuti sem. Alhamdulillah, urusan harini memang mudah. Baru sampai jeti bas untuk ke Pekan Rabu dah menunggu kami. Apa lagi naik je la. Perjalanan ke Pekan Rabu lebih kurang satu jam setengah dan kami sampai 10.00 pagi di situ untuk sarapan pagi. Nak kate sarapan pagi tak juga sebab sepinggan nasi ayam telah selamat di makan.hehe sengihnampakgigi
Kami teruskan lagi perjalanan ke Jeti Kuala Kedah pula untuk ke Pulau Langkawi. Macam biasa naik bas lagi. Tapi bas yang klasik nasional. Rupe macam bas zaman Jepun ngan takde air-con. Kalau kat JB ni susa juga nak jumpa bas macam ni dah. Sampai di jeti Kuala Kedah pukul 11.00 pagi. Kamarol terus beli tiket feri sebelum habis. Tiket feri kami pukul 11.45. Time menunggu tu sempat lagi Kamarol dengan Mamu nego dengan ejen untuk urusan pengangkutan kami di sana. Bukan mudah untuk nego dengan ejen ni sebab kami bimbang kalau-kalau kena tipu nanti. Maklumlah manusia nak mark-up harga selagi boleh. Tapi nasib baik Kamarol pernah ke sana tahun lepas jadi perkara macam ni InsyaAllah dapat dielakkan.

sebelum naik feri di Jeti Kuala Kedah

Masa naik feri lah yang paling tak best. Ikutkan ade la pengalaman naik feri ke Pangkor. Tapi kali ini lain macam sket. Laut agak bergelora hari ni. Jadi feri tu pun mengikut rentak ombak yang agak ganas sampai nak mabuk dah. Mujur nasi ayam yang makan pagi tadi tak keluar balik. Yang kesian kawan saya sorang ni yang duduk dalam bilik air lagi lama dari duduk atas kerusi akibat penangan ombak Selat Melaka. "Mung boleh dapat tiket separuh harga nih" kata saya. Yela, duduk dalam tandas lagi lama dari duduk atas kerusi. Katanya muntah sampai dah tak tau nak keluar apa lagi dah. Tapi pelayaran sepanjang 1 jam 45 minit ni memang mencabar sebab pertama kali kena mabuk laut.

di Jetty Point, Kuah

Sampai di Jetty Point, Kuah pukul 1.30 petang dan kami terus mencari kereta sewa. Kereta sewa di sini boleh dikatakan agak mahal jika dibanding Penang ni. Di sini rate nya lebih kurang RM150 ke bawah untuk kereta. Tapi kami bernasib baik sebab dapat Toyota Innova yang teramatlah selesa. Asalnya dapat Nissan Vanette untuk harga yang sama (RM120) lepas letih negotiate. Bukan senang nak dapat murah kalau tak pandai nego. Seterusnya kami ke tempat penginapan kami di Pantai Chenang 15 minit perjalanan dari Kuah. Sepanjang perjalanan banyak kereta mahal yang kami jumpa. Cakap je jenama apa, semua ade. Hummer pon ade. Budak-budak sebaya pun ramai pakai Lancer!
Sebabnya duty-free di sini. Harga kereta pun menjadi murah mungkin lebih kurang dengan kereta Proton. Proton memang susah nak jumpa sebab teksi di sini pon guna Nissan Sentra atau Suzuki SX4!

Sampai di Pantai Cenang kami check-in di Tg. Malie Motel. Motel ni memang selesa walaupun tak setaraf hotel dengan sewa RM 75 semalam. Siap air-con lagi. Rumah sendiri pun takde air-con. Kalau budak muda macam kami ni motel pun dah bagus. Bukan banyak duduk bilik pun. Banyak merayap. hehe... Kemudian, 4.30 petang kami merayap ke Gunung Mat Chinchang untuk naik cable car. Malangnya tempat ni ditutup atas alasan cuaca buruk. Keesokannya pula diorg buat maintenance. Khamis baru buka. Jadi memang tak merasa la kami untuk naik cable car. Tengok dari luar je la. ketukmeje

dengan cik ular sawa yang jinak..

Sebelum pulang kami pusing-pusing di sekitar kawasan tersebut sambil makan ais krim. Ada juga mini zoo di situ dan masuk adalah percuma. Kami pun bermain dengan beberapa ekor rusa dan arnab di situ. Rusa memang jinak tapi kalau die nampak kita pegang makanan siap la..haha
Kemudian kami terjumpa seorang kanak-kanak (lebeh kurang 12 tahun umurnya) yang sedang berehat dengan ularnya sawanya.
Kami pun terjah ambil gambar dengan ular sekali for free. Thankz dik. Tapi jangan risau sebab ular sawa ni memang jinak lepas di trained oleh adik ni. Ular ni makan seminggu sekali je. Hari lain dia puasa.Haha ..jelir

Seterusnya, kami ke dataran helang untuk ambil gambar kenangan di sini. Memang ramai orang mase maghrib di sini. Lepas solat terus ke Jetty Point main Bowling. Alhamdulillah 2 frame dapat naib juara. Hanya selepas itu baru kami pulang ke tempat penginapan kami untuk merehatkan diri sebelum merayap lagi keesokan harinya.

membolingkan diri..

Wait for the day two which will be posted shortly pokpok..hehe