The Dark Side Of Facebook ?!



Ramai yang suka menggunakan laman web sosial seperti MySpace, Frienster, Tagged dan juga Facebook untuk mencari kawan dan juga member lama di ruangan maya. Ada yang menjadikan laman web sosial sebegini sebagai satu tempat untuk mereka berkarya, tidak kurang juga yang menjadikannya sebagai satu tempat dalam memperjuangkan wadah dan pemikiran masing-masing. Yang penting, ianya PERCUMA dan itulah yang aku ingin kongsikan.

Lamab web sosial sekarang tidak ubah seperti blog.Dengan menggunakan umpan yang paling senang iaitu PERCUMA, berduyun-duyun pengguna Internet akan berusaha untuk mendapat satu account bagi diri masing-masing. Apatah lagi kalau username mereka masih belum diguna pakai oleh orang lain. Betul`kan? Jadi sebagai pembuka kata, hari ini kita akan berkongsi sedikit info mengenai laman web sosial yang sedang meletup iaitu FACEBOOK.

Sebenarnya, ada sebahagian “dark side” yang tidak diketahui oleh berjuta pengguna internet di dunia ini mengenai Facebook. Ini adalah satu konspirasi teori yang telahpun menjadi fakta benar dan apa yang boleh kita lakukan sekarang adalah “lihat” dan “terus melihat”. Jika ada di antara kita yang telah meletakkan butir-butir peribadi sebenar di dalam Facebook, maknanya tiada apa lagi yang kita boleh lakukan.

Sedarkah kita siapa sebenarnya di belakang Facebook?
Sedarkah kita bahawa semua data-data yang ada di Facebook itu ada kaitan dengan CIA?
Tahukah kita bahawa semua data itu boleh diakses oleh sesetengah pihak dengan mudah?
Tanpa perlu bertanya kepada kita, bos kita, kawan-kawan kita, pihak universiti kita malah keluarga kita!!
Sila lihat slide flash ini:

http://albumoftheday.com/facebook/

Dan yang lebih menyedihkan lagi, ramai dari kita terutamanya rakyat Malaysia sudahpun memberikan 100% info dan butir-butir diri mereka dengan TEPAT. Apabila ditanya, mereka dengan mudah menjawab, “nanti kalau member lama atau member sekolah ingin mencari kita… senang sikit!”

Malang sekali bukan itu yang berlaku.
Dalam pada keghairahan yang kita sendiri wujudkan terhadap Facebook, kita sedikitpun tidak membaca dasar ataupun polisi yang Facebook letak di dalam laman web mereka. Yang kita tahu hanyalah PERCUMA dan sikap ramah dan jujur kita itulah yang boleh memakan diri kita sendiri sebenarnya.

Mari kita lihat apakah yang Facebook nyatakan mengenai butir-butir peribadi yang kita sendiri masukkan dalam account Facebook kita:

Cuba bayangkan!!!
Facebook yang telah menjadi kegilaan pengguna internet adalah tempat yang paling mudah untuk orang-orang tertentu mendapatkan data peribadi kita dengan PERCUMA. Mengapa?

Kerana sama ada kita percaya atau tidak, ramai golongan professional yang meletakkan segala butir-butir mengenai diri mereka dengan lengkap bagai nak rak dengan alasan mereka mempunyai kawan di seluruh dunia dan masing-masing tidak mahu “kalah” dalam menceritakan semua kejayaan dan kegiatan yang telah mereka kecapi.

Bukankah itu semua adalah PRIVACY diri sendiri?
Pernahkah kita/mereka fikirkan mengenai RISIKO yang mereka letakkan ke atas diri mereka sendiri?

- Habis semua data mengenai aktiviti dimasukkan.
- Habis semua data mengenai achievement diri dimasukkan.
- Address, hometown, phone number, clubs, jobs, rekod pendidikan, interests, daily schedule…. habis diberikan begitu sahaja. Itu semua akan disimpan oleh pihak CIA sebagai data yang boleh dijadikan statistik untuk kegunaan mereka pada masa hadapan. Malah, maklumat mengenai keluarga juga dimasukkan dengan selamba.

Halo…
Kita marah bila orang mengambil tahu hal kita.
Kita marah bila orang mencungkil privacy kita.
Tapi kita tidak sedar yang kita telah “berikan” semuanya di dalam Facebook kita!
Ikut percakapan kasar orang di warung kopi, bunyinya memang menarik. Ini dialognya:

Esok kalau katakan ada pihak yang ingin membuat onar, mereka sudahpun tahu dimanakah golongan bijak pandai di Malaysia ini berada/tinggal. Macam-macam yang mereka boleh buat kepada golongan bijak pandai ini. Ini adalah kerana mereka sudah tahu dimanakah golongan bijak pandai tinggal. Bukankah semua info yang mereka perlukan sudahpun ada dalam tangan mereka?

Facebook best!
Face book nombor 1 sekarang !!!

Memang betul.
Itu memang satu fakta. Tiada siapapun boleh menafikannya.
Dan ini juga adalah satu fakta:

Facebook telah di tampung sebanyak USD500,000 oleh bekas CEO Paypal, Peter Thiel. Jadi tiada masalah untuk mempromosikannya. Tidak cukup dengan itu, sebanyak USD12.7 juta telah dilaburkan ke dalam Facebook oleh James Breyer dari Accel Partners. Mereka semuanya ada agenda yang mereka sendiri faham. Jika kamu hendak tahu siapakah mereka semua ini dan siapakah DALANG di sebalik laman web sosial ini, kamu harus memberikan fokus yang sepenuhnya pada slide flash video yang akan kamu lihat sebentar lagi. Mainkannya berulang-ulang dan cuba fahamkan.

Sila klik banner di bawah untuk pemahaman lanjut:


Satu lagi, pihak CIA sendiri menggunakan Facebook group to untuk merekrut staffnya bagi program kesayangan mereka iaitu National Clandestine Service. Malah, Dr Anita Jones juga telah menjadi sebahagian dari Dark Side ini. Dr Anita Jones adalah Defence Research and Engineering Director untuk US Department of Defence.

Bagi aku, bersosial di laman web seperti Facebook ini tidaklah salah. Malah bagus kerana silap haribulan, boleh buat duit lagi. Tapi berhati-hatilah dengan semua privasi diri sendiri. Jangan sesekali memberikan maklumat penting. Palsukan semua maklumat yang dirasakan tinggi privasinya. Maklumlah.. rakyat Malaysia inikan cepat terpengaruh. Apalagi dengan mende PERCUMA sebegini.

Bukan hendak mengata diri sendiri, tetapi ini telahpun terbukti. Kalau tidak percaya, pergilah di Fotopages dan lihat siapakah pengguna terbesar Fotopages kelolaan rakyat Israel tu…! Jawapannya adalah rakyat Malaysia. Tidak syak lagi…

Jadi, apa yang perlu kita lakukan sekarang? Jawapannya mudah. Bagi mereka yang pernah memasukkan data privasi mereka, senyum sahajalah. Bagi mereka yang belum dan baru nak mendaftar, berhati-hati. Itu sahaja....

sumber asal di sini

my point of view

Agak terkejut selepas terbaca artikel ini. Amat mudah untuk kita digunakan oleh para oppurtunist. Artikel ini saya jumpa ketika blog walking di fenomenasyid. Kita sudah tentu terbiasa dengan benda free kan? Sebagai contoh adalah laman sosial seperti Facebook, myspace mahupun friendster. Saya percaya ramai antara kita yang mempunyai sekurang-kurangnya satu daripada akaun di atas. Memang facebook la sekarang yang leading...

Kalau kita perasan, ketika hendak sign-up sesuatu yang free ni mesti ada terms and conditions yang harus dipersetujui sebelum akaun kita diaktifkan. Pastinya 95% daripada kita hanya agree sahaja tanpa menghiraukan terma-terma yang panjang berjela dan ditambah pula frasa-frasa perundangan yang agak memeningkan terutamanya untuk orang awam seperti kita yang tak pernah langsung amik law.

Tapi sedar atau tidak bahawa maklumat yang kadang-kala terlalu detail yang kita berikan kepada mereka akan dimanipulasikan oleh orang yang tidak bertanggungjawab. Apa yang lebih menyedihkan maklumat ini jatuh pula ke tangan agensi perisikan CIA yang terkenal dengan keakrabannya dengan Mossad Israel. Maklumat yang kita anggap private and confidential sebelum ini boleh sahaja diakses oleh musuh Islam ini. Anytime Anywhere..

Katanya maklumat yang diperolehi daripada kita hanya untuk tujuan pembangunan produk mereka atau hanya untuk survey. Tapi bukan sesuatu yang mustahil jika ada tangan-tangan ghaib yang cuba untuk sabotaj akan maklumat yang diberi. Entah..tak tahulah. Mungkin ini hanya pandangan peribadi saya yang merasa agak kurang selesa dengan perkembangan ini. Rasa macam tertipu pulak..

Cuma mungkin selepas ini kita harus berhati-hati dengan perkara yang melibatkan privasi kita sendiri. Bagitau sikit-sikit sudah. Tak perlulah diisi semua ruang kosong yang ada dalam profile tu. Beringat sebelum kena ye tak?

Dunia yang semakin maju menjadikan kita semakin skeptik!

Bila berlaku perkara seperti ini menjadikan kita semakin ragu-ragu sebelum berbuat sesuatu.

Sebab utamanya apa lagi kalau bukan untuk mengelak dari ditipu..

Contoh paling mudah adalah mengenai sedekah. Kalau time dulu ringan sahaja tangan untuk menghulurkan duit pada peminta sedekah. Memang tak banyak pun setakat seringgit dua je..

Tapi sekarang nak hulur seringgit pun rasa macam nak bagi seratus. Berat sungguh untuk memberi dek takutkan akan ditipu sindiket peminta sedekah yang semakin banyak. Niat di hati hendak membantu tapi dibantutkan pula dengan perkara sebegini. Yela, takkan kita merelakan sahaja duit yang disumbangkan itu untuk dikenyangkan oleh kepala sindiket. Betul tak? Kasihan juga dengan peminta-peminta sedekah yang sering digunakan oleh pihak tak bertanggungjawab. Itulah realiti hidup sekarang. Sedekah tabung masjid je la senang..

Kepada siapa yang belum mengisi maklumat peribadi dengan sangat lengkap di facebook atau baru sekadar maklumat-maklumat asas sahaja tahniah diucapkan!

Mana yang sudah senyum sahajalah. Moga akan menjadi iktibar di masa depan...

Moga kita juga sentiasa dilindungi Allah daripada menjadi mangsa penipuan musuh-musuh Allah...




blog comments powered by Disqus

Copyright © 2009 - :: ana fitri :: - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template