Workshop visit for assignment...

Yeep..alhamdulillah selesai juga task untuk melawat pusat servis kereta bagi memenuhi keperluan mini project yang diberi oleh lecturer 2 minggu lepas. Dah nama pun student auto. service centre la tempatnya. Selama 6 semester d sini, baru kali kedua kami membuat kerja lapangan. Syukur sangat kerana tiada sebarang masalah sepanjang observasi kami ke pusat servis tersebut. Terima kasih kepada En Malfuzi yang menjadi instructor kami semalam.


Conti yang diterjah

Tugasan diberi ketika minggu pertama semester bermula. Untuk subjek Automotive Service Workshop (MEV300) ini tiada final paper. Jadi markah bergantung kepada markah test dan mini projek. Rationya lebih kurang 30:70. Jadi dalam usaha nak dapat result yang baik untuk sem akhir ni kenalah buat mini projek dengan gempaknya.

Semalam kami terjah Continental Service Centre (Conti) di Bukit Mertajam bersenjatakan surat permohonan observasi daripada lecturer. Tak buat appoinment dulu terus belasah je. Untuk pengetahuan, surat permohonan daripada pensyarah adalah diperlukan untuk melakukan tinjauan di kedai atau service centre. Bukan apa, mereka takut kalau-kalau kita datang nak spy business diorang. Tapi kalau atas dasar pembelajaran biasanya mereka tiada halangan.

Pasal surat ni saya tahu sebab sebelum ini pernah ke Porsche Centre dan Kia Motor di Juru Auto-City pada sem lepas. Masa tu assignment pasal vehicle transmission. Lecturer nak gambar real gearbox. Jadi kami kena la pergi ke bengkel kereta. Malangnya surat pula takde dan bila tanpa surat, kebenaran untuk ambil gambar atau melawat ke work area adalah dilarang. Kami pun pulang dengan hampanya. Maklumlah first time. Banyak yang tak tahu. Hanya sempat bergambar dengan kereta Porsche Cayman S yang tak mampu beli tu jela jawabnya.

Apa yang ada?

pilih mana suka...

bucket seat...carbon fibre seat...

En Malfuzi pun bawa kami ronda-ronda di dalam Conti ni. Memang besar! Dari luar nampak macam bengkel biasa. Rupa-rupanya boleh la dikatakan car one stop centre. Semua benda berkaitan kereta ada di situ. Pusat servis (full car service), tayar dan rim, tinted cermin, ekzos, seat kereta dan aksesori macam radio, decals dan bodykit. Pusat servis ini juga ada akademi automotif. One of its kind i ever seen~

Automotive Academy

in class...

Akademi ni melatih pelajar untuk kursus diploma dan sijil kemahiran. Diploma pula dikeluarkan oleh universiti dari oversea. Tak ingat namanya. Tapi bilangan pelajar melayunya amat sedikit dan selebihnya cina. Sebabnya orang kita tak mampu nak membayar yurannya sebanyak RM 12.4k untuk program sijil dan RM18k untuk diploma. Tapi tenaga pengajar majoritinya melayu! Hebat juga orang melayu ya. Bangga~

Yang bagusnya mengenai akademi ini, sistem pengajarannya mementingkan praktikal berbanding teori (70:30). Kalau di UiTM nisbahnya opposite nilai tadi. Pada saya bidang automotif ini memerlukan lebih praktikal berbanding teori. Kalau setakat belajar sahaja tanpa pegang barang macam mana nak expert. Betul tak? Sebabnya ini bukan macam bidang bahasa yang tidak memerlukan praktikal. Ada pengetahuan sahaja tanpa kemahiran juga satu kekurangan yang perlu diberi perhatian.

student yang sedang menggodeh...

Disini terdapat lebih kurang 20 engine block yang berbeza untuk digodeh oleh pelajar-pelajar tadi seramai beberapa belas orang tadi. Turbocharged engine, Campro, Lancer dan kereta antik volkswagen beetle air-cooled pun ada. Nasib baik Mazda RX7 Rotary Engine takde. Kami pula nanti terpaksalah berkongsi 10 orang untuk satu enjin Proton Wira bila lab engine overhaul bermula nanti.

Equipment use....

'buku teks' dengan rege RM18k...

Saya lihat bengkel ini menggunakan barang yang latest dan saya sendiri tidak pernah melihatnya. En Malfuzi kata mereka memang sentiasa up to date dengan teknologi baru. Contohnya car scanner. Scanner ini boleh mengesan masalah kereta dengan hanya membaca ECU kereta tersebut. Enjin pun tak perlu dihidupkan. Pada masa sekarang, alat engine diagnostic seperti ini perlu dimiliki oleh semua pusat servis kereta. Tak hairanlah jika Mercedes Benz, BMW dan Mini Cooper S dihantar untuk servis di sini. Kenari pun ada tau.

mini cooper...

Memang banyak equipment yang tak pernah dilihat sebelum ini. Banyak kekurangan pula rasanya pada diri yang akan grad diploma hujung sem ni (insyaallah). Banyak sangat yang saya tak tahu. Tapi sekurang-kurangnya melalui observasi ini banyak yang dapat saya pelajari.

Equipment yang digunakan memang mahal-mahal semuanya. Hydraulic Car Jack sahaja berharga RM80k. Scanner yang hanya sebesar buku teks sekolah menengah tadi berharga RM18k. Belum masuk lagi infra red wheel allignment machine dan tyre balancing machine. Memang tinggi kos permulaan untuk membuka sebuah pusat servis.

Memang banyak perkara baru yang kami dapat melalui assignment ini. Selama ini hanya dilihat di dalam buku atau pun tak pernah melihatnya langsung. Tapi kali ini benda real dapat kami saksikan.

Mini project ini sebenarnya masih belum selesai lagi. Hanya proses mengumpul maklumat sahaja yang telah beres. Semalam sebanyak 80 keping gambar sempat di snap. Banyak lagi yang perlu dibuat seperti typing dan documentation. Dateline lebih kurang 2 minggu lagi. Moga Allah sentiasa membantu kami samada ketika senang mahupun susah sepanjang pembikinan mini project ini...

Credit to our instructor Mr Malfuzi (Ahzi) for assisting us in this visit. Thanks for your cooperation and all information provided regarding to this mini project...






blog comments powered by Disqus

Copyright © 2009 - :: ana fitri :: - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template